Kom i gang med Youtube

Youtube er som de fleste vet verdens største videodelingstjeneste på nett. Hvis din bedrift ønsker å produsere og publisere korte videosnutter, er Youtube stedet for dere. I dette innlegget vil vi gå gjennom hvordan du setter opp en egen kanal og hvorfor din bedrift burde prøve dere på Youtube.

For å etablere en egen kanal på Youtube trenger du å lage en Google-konto. Ved å registrere en google-konto får du flere fordeler som goolge+, google analytics og gmail.  Hvis du har en allerede har en konto er det eneste du trenger å gjøre og logge inn på kontoen, åpne Youtube i en ny fane, og de vil automatisk synkroniseres.

Skjermbilde 2014-12-11 kl. 16.35.51

Neste steg blir å tilpasse din kanal og konto. Youtube lar deg tilpasse akkurat slik du ønsker, med bilder, tekst og lignende. Det er viktig å huske på hva du ønsker å kommunisere med din kanal og at dette reflekteres i Youtubekanalen deres. Bare inn på innstillinger og du kan velge mellom utallige funksjoner og designs.

Når du tilpasser din kanal tenk alltid på hvem de som skal se deres profil/kanal. Farger som er behagelige for øye, enkle og korte tekster,som gjør det lett for de som går inn å se hva dere driver med og hva deres budskap er. Designet skal også passe med den typen videor dere kommer til å legge ut. Så bruk litt ekstra tid når dere skal tilpasse siden.

Etter å tilpasset siden etter deres behov, blir neste sted å laste opp videoer til kanalen. Det er superenkelt og du følger enkelt med på antall views, ratings, likes og kommentarer. I starten er det viktig å prøve seg litt frem med forskjellige videoer og se hva som slår an hos din målgruppe. Bruk også tid på å se igjennom videoer som blir sett ofte og følg med trender innenfor videosjangeren, slik at dere alltid er oppdatert. Et eksempel er kraft foods:

Noen tips til hva slags videoer man bør laste opp på Youtube:

– Humor er alltid bra!

– Gjør noe som ikke er blitt gjort før

– Vis hva som skjer bakom fasaden

– Hold lengden på videoen til rundt 2-3 minutter.

– Sørg alltid for at det er høy kvalitet.

– Skrive gode titler som er enkle for brukerne å søke opp.

En ekstra gulrot er Youtube-partnership. Dette er noe man kan søke om å få, men kontoene må ha vært aktiv en periode før man kan søke. For å kunne bli partner krever Youtube at det er en jevn strøm av opplastede videoer og at det er engasjement rundt videoene. Det finnes to typer partnership; Verified channels og partnere som har 75 000 unike «watch hours» over de siste 90 dagene.

Ved å bli partner får du tilgang til unike tilleggsfunskjoner som: annonser på siden deres(provisjon for hvert klikk), lage teasers av videoen, linker til partnersider og livesendinger. Dette er bare noen fordelene ved å få verifisere kontoen. Så er et par måneder søk om å få verifisert kontoen.

For å få opp antall views og subscribers på deres kanal, legg til en Youtube-app på hjemmeside og Facebookside. Det er viktig å at du gjøre målgruppen oppmerksom på at dere har en Youtubekanal og at dere jevnlig legger ut videoer, men det er viktig å ha lastet opp en del videoer, før dere legger til applikasjoner på nettside og Facebook.

Da er det bare å sette i gang og husk at kreativiteten setter ingen grenser:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *