10 raske gjengangere

Når man skal forsøke å forstå hvordan man skal starte en youtube-kanal, så er det ikke så enkelt som man skulle tro, med dette så satte vi oss ned for å starte på «blanke ark». Flere har de samme spørsmålene og enda flere forklaringsmåter, som virker lange (etter søk på internett). Vi forsøkte derfor å kutte ned på disse, og kom frem til noen punkter som gikk igjen. Føler du ikke forstår alle punktene, så henviser vi til de tidligere bloggpostene vi har for en nøyere beskrivelse («Kom i gang med Youtube og Hvordan bruke Youtube til å markedsføre din bedrift»)

1. Når du registrerer en Youtube-kanal, ikke registrer på din private gmail-konto. Opprett heller en separat gmail-konto, da du kanskje slutter eller selger bedriften. (Eierskap over Youtube-kanalen er ikke mulig å overføre)

2. Du må huske å inkludere en komplett URL (eksempel nettbutikken) i beskrivelsen til hver eneste video som blir lastet opp på Youtube. Dette er for at seerne skal vite hvor man kan eventuelt henvende seg til om dem ønsker å kjøpe produktet ditt.

Slik som komplett.se har gjort i denne. Som man ser i beskrivelsen under så klikke deg rett inn på siden og kjøpe produktene som blir vist frem i videoen.

Skjermbilde 2015-03-04 kl. 15.09.16

3. Er brukernavnet opptatt? Prøv å legge til det som beskriver produktet deres etter brukernavnet som først var opptatt. Eksempel: brukernavn+media eller brukernavn+video, men ikke velg noe helt annet. Du ønsker at din Youtube-kanal skal bli funnet om folk søker etter «brukernavn”.

4. Produser masse av innhold, video er informasjon. Har du en liten bedrift eller er en privatperson som ikke har råd til å betale et produksjonsselskap, så er det større sjanse for å lykkes om du produserer mye. 9 av 10 ting som blir publisert på nett mislykkes, det vil si at det skal mye til, for å bli en av disse 10%. Tom Scott (Content Creator).

5. Ha i bakhodet at Google eier Youtube. For at du skal ligge øverst på søkelisten på Google, så må du fylle ut alle feltene som er mulig når man legger ut en ny video. Ha fokus på hva dere selger og hvilke målgruppe dere har. Et par eksempler er hvis du legger inn «keywords» i tittelen på youtube-videoen. Et annet tips er at du legger inn en direkte link i beskrivelsen, eksempel: www.brukernavn.no.

6. Pass på å ha rettighetene eller tillatelse til låten som blir brukt i videoen. Det er ikke alle som er like forståelsesfulle, selv om du ikke visste dette. Det finnes mange nettsteder som kan brukes for nedlasting av musikk til akkurat dette formålet. Vi kan anbefale www.freemusicarchive.org/.

7. Når din video ut til riktig målgruppe? Bruk «tags» til å fremme videoen mot det publikummet du ønsker å treffe. Youtube foreslår automatisk noen for deg i sammenheng med tittelen på filen, men dette stemmer ikke alltid. Sett av tid for å nå ut til riktige målgrupper, det viktig at innholdet treffer personer som vil sette pris på dine videoer.

En «tag» er for eksempel en beskrivelse av hva som er i videoen. La oss si at du vil selge en elektrisk tannbørste, da vil du sette «tags» i beskrivelsen, «elektrisk» og «tannbørste». Dette vil treffe målgruppen din som søker etter elektriske tannbørster. Prøv å sett deg i skoene til dem som er målgruppen din.

Skjermbilde 2015-03-04 kl. 15.26.31

8. Er du interessert i å følge med på resultatene som videoene/kanalen din genererer, så er Youtube Analytics et godt vertøy til å sjekke for eksempel trafikk-kilder, avspillinger og demografi. Dette er det grunnleggende, da det er massevis av data for analyse. Merk at du må ha en Youtube koblet opp til Google+ kontoen din for å kunne bruke dette.

9. Du kan markedsføre videoene dine med Adwords, hvordan? Trykk HER for mer informasjon. Med Adwords for video så kan du direkte tilspisse deg mot publikummet du ønsker, om det skulle være på alder, kjønn, geografi eller interesse. På denne måten så når du raskere ut til det publikummet som ikke kjente til din kanal eller produkt.

10. Er du litt usikker på hvordan du skal starte på Youtube? Sjekk ut dine konkurrenter, der kan du plukke opp en ting eller to. Dette kan være enkle teknikker eller knep som kan påvirke salget til det positive etter å ha utført dem.

Et godt eksempel på at man ikke trenger et produksjonsselskap, for å få til en viral hit.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *