Hvordan bruke Youtube til å markedsføre din bedrift.

Youtube er verdens største kanal for deling av videoer og en unik plattform for din bedrift å markedsføre seg mot et bredere publikum. Youtube er en flott kanal for å markedsføre  din bedrift gjennom video. I dette innlegget gir vi deg tips til hvordan du kan bruke din Youtube kanal til markedsføring og merkevarebygging.

1. Innholdet må være delbart.

Dette er kanskje lettere sagt enn gjort, spesielt siden det er vanskelig å forutse hva som vil bli populært og ikke, men det er metoder for å øke sjansen for at dette skal skje.

– Indentifiser populære trender i Youtube-verden. Følg med på hva folk søker på og hvilke videoer som er populære.

– Appeller til folks følelser i videoene. Hvis videoen vekker en spesifikk følelse – latter, nostalgi, frykt og glede – øker sjansen for at brukerne vil bruke sterke ord for å beskrive videoen, når de deler innholdet videre.

– Hva vil innholdet si om menneskene som deler det? Mennesker deler innhold som sier noe om egen personlighet, som de identifiserer seg med. Å dele en video som er morsom, forteller andre at personen som deler videoen er morsom også. Når vi dele innhold i sosiale medier er det for å bygge opp under egen personlighet.

– Lag en liten serie. Å lage en liten serie betyr ikke at du vil få et mindre publikum. Dette øker kun sjansen for at publikummet vil glede seg til neste episode og følge serien hele veien. Dette krever mer arbeid, men en vellykket miniserie kan bidra til å øke engasjementet og aktiviteten rundt merket drastisk.

2. Synlige overskrifter.

Gjør bedriften så enkel som mulig å finne. Det er en jungel av videoer på Youtube, så det er essensielt at målgruppen klarer å finne din video.

– Akkurat som resultater i Google, vil videoer som går inn under populære søkeord, bli mer synlig i resultatlisten. Videoen vil også bli værende lenger i resultatlisten. Jo mer relevant, jo mer synlighet.

– Lag videoer med et langsiktig perspektiv. Med dette mener vi at du bør lage videoer som er søkbare i lengre perioder av gangen. Sats på trender som kan vare lenger og som brukerne engasjerer seg i lengre perioder.

– Bli flink til å bruke relevante titler, tags og beskrivelser. Du vil bli overrasket over hvor mange videoer som ikke er merket riktig. Slike enkle steg kan skaffe deg en forsprang. Se video under:

3. Vær konsistent.

Å være konsistent er viktig for å skape en fast tilhengerskare for din kanal. Enten det er format, tidspunkt, tema eller mindre elementer, er det viktig at det er gjennomgående i alle videoene, slik at videoene alltid er gjenkjenbart og kan relateres til din bedrift.

– Seerne vil komme tilbake igjen og igjen fordi de likte det de så første gangen. Hvis du da fortsetter med lignende videoer, opprettholder du dette engasjementet for innholdet. Folk liker å vite litt av hva de får se når de klikker på en video.

– Å være konsistent skaper lojale seere, forventninger og gjør at du skaper et publikum som følger deg i det lange løp.

– Ha struktur og en strategi slik at dere hele veien har et mål på hva dere ønsker å oppnå med Youtubekanalen.

4. Målgruppe.

Dette er viktig i alle typer sosiale medier. Å lage innhold som målgruppen din ønsker å se.

– Gjør litt arbeid for å se hva lignende bedrifter legger ut og hvilke mennesker som engasjerer seg i deres innhold, og hvilken demografi som definerer denne gruppen.

– Analysér alltid eget innhold. Hva fungerte og hva fungerte ikke. Ditt publikum er de som «bestemmer» hvilket innhold som fungerer og hva dere bør satse på. Følg med på engasjementet rundt hver video.

– Selv om du lager videoer som treffer en liten gruppe mennesker. Ikke tenk på det, bare fokuser på å holde dem fornøyd:)

5. Er innholdet langsiktig.

Dette har vi nevnt, men her mener vi formatet på videoene du poster. Hvis dere har brukt et bestemt format og er fornøyd med dette, sjekk om det er mulig å fortsette arbeidet i et langsiktig perspektiv.

Vil budsjettet, ressursene og de ansatte gjør det mulig å fortsette arbeidet dere har begynt. Vær derfor nøye med hva slags format dere velger på de første videoene, dere bør kunne levere samme kvalitet hele veien.

6. Vær ærlig!

For å forbedre kontakten mellom dere og deres publikum er det viktig å være transparent. Med dette mener vi at det er viktig være ærlig om hvem dere er, hva dere står for og hvorfor dere elsker å jobbe med det dere gjør.

– Folk responderer til lidenskap og ærlighet. Forklare hvorfor deres merke driver med det dere gjør.

– Lag en video som viser hvordan bedriften ble startet og hva som er kjerneverdiene.

– Vis menneskene bak merket, hvem er menneskene som gjør bedriften til det den er i dag.

Dette er som nevnt tips til hvordan du kan bruke Youtube for å markedsføre din bedrift. Det viktigste er å engasjere seg i mediet og sette av tid for å lære seg hvordan kanalen fungerer. Youtube er en fantastisk kanal, men krever hardt arbeid.

Som alltid avslutter vi med en video til inspirasjon:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *